رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران گفت: خط تولید موتور (engine) ملی پس از دو سال مطالعه و سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلاری، به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

موتور

به گزارش همشهری آنلاین، جلیل مجاهد امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴ کارخانه تولیدی است که با ۱۶ هزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از ۸۰ هزار نفر نیروی کار غیر مستقیم فعالیت می‌کند.

وی بیان‌ کرد: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه نزدیک به ۱۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده و پیش بینی می شود تا پایان امسال به ۴۰۰‌هزار دستگاه برسد که حاکی از رشد ۳۰ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته خواهد بود.

مجاهد یادآور شد: امروز واردات موتورسیکلت کامل به صورت سی‌بی. یو ممنوع است، اما تولیدکنندگان داخلی با واردات برخی از اجزا و قطعات این وسیله نقلیه، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد داخلی‌سازی داشته‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت راه‌اندازی خط تولید موتور ملی (engine)، داخلی‌سازی در این صنعت به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

این مقام صنفی توضیح داد: ۲ هفته پیش و در جریان برپایی نمایشگاه سیر تحول صنعت خودرو در تهران، با حضور مسئولان وزارت صمت از موتور (engine) ملی رونمایی شد و امیدواریم تا ۳۰ روز آینده خط تولید آن به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: اکنون در بخش قطعات فلزی تولید موتورسیکلت، همچنین تایر، باتری، زنجیر و طوقه‌ها شاهد بومی سازی ۱۰۰ درصدی هستیم.

مجاهد خاطرنشان‌کرد: همه این دستاوردها در حالی به دست آمده که فقط ۱۵ سال از حضور بخش خصوصی در این صنعت می‌گذرد و تا امروز از کوچکترین حمایتی از سوی دولت برخوردار نشده و امید می رود با قانون‌گذاری‌های جدید و با حمایت بانک‌ها، سرمایه قابل قبولی در اختیار این صنعت قرار بگیرد.

آمادگی برای اجرای طرح "کلید به کلید"

رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران در ادامه، بزرگترین مشکل این صنعت را موضوع اسقاط برشمرد و گفت: این مساله سبب شده تا در برخی مقاطع تولیدات بعضی کارخانجات متوقف شده، کارگران بیکار و انبارها از موتورسیکلت پر شود.

وی با یادآوری اینکه برای موتورسیکلت اسقاطی عمر مفیدی تعریف نشده و این مساله با معاینه فنی موتورها مشخص می‌شود، ادامه‌داد: دو سال و نیم از اجرای قانون اسقاط موتور می‌گذرد، اما حتی یک دستگاه موتورسیکلت هم اسقاط نشده است، به همین دلیل دولت قبل اسقاط هفت دستگاه موتورسیکلت به‌ازای اسقاط یک دستگاه خودرو را مصوب کرد؛ در اجرای این مصوبه نیز در ادامه با کمبود خودروی اسقاطی مواجه شدیم.

مجاهد خاطرنشان‌کرد: با تلاش‌های دولت سیزدهم و تغییر در قوانین و مقررات، اسقاط ۲۸ دستگاه موتورسیکلت به ازای اسقاط یک دستگاه خودرو مصوب شد، اما هنوز اجرایی نشده است که کمک بزرگی در رفع مشکلات تولید این صنعت خواهد بود.

این مقام صنفی تصریح کرد: با اینکه از ۲ سال پیش طرح "کلید به کلید" یعنی تحویل یک دستگاه موتور اسقاطی و در مقابل دریافت موتور سیکلت نو در اقساط ۲۰ و ۳۰ ماهه از سوی این انجمن مطرح شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی مردم متقاضی چندانی برای اسقاط موتورهای فرسوده وجود نداشت؛ با این حال امروز نیز اعضای این انجمن حاضر به اجرایی کردن این طرح هستند.

صادرات سالیانه ۸ میلیون دلاری موتورسیکلت

وی در ادامه به صادرات سالیانه متوسط ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال‌های گذشته اشاره کرد که درآمدی حدود هشت میلیون دلار را برای کشور به دنبال داشته است.

مجاهد بیان کرد: افغانستان، عراق، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی، عمده مقاصد صادراتی موتورسیکلت‌های تولید ایران بوده است.

مجاهد همچنین از توانمندی شرکت‌های داخلی برای تولید موتورسیکلت‌های برقی خبر داد، اما گفت: نبود فرهنگ استفاده از این موتورها، همچنین شیب حدود ۴۰ درصدی خیابان‌ها در شهری همچون تهران که استفاده از موتورهای برقی را دشوار می‌کند، قیمت تمام شده بالا و فراهم نبودن زیرساخت های لازم از سوی شهرداری، سبب شده تا توفیق چندانی در این بخش نداشته باشیم.

کد خبر 705142
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    25 4
    مثل پراید ملی؟
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      5 1
      پراید مگه ملیه دانشمند ، باز سمند تیبا ساینا میگفتی آره، پراید اولین بار ساخت کره و یه شرکت آمریکایی بود
  • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    32 0
    والا این خبر کجاش خبر خوش بود توخود کشور موتور و ماشین میسازین و ۱۰برابر میندازین به مردم
  • میرزا IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    7 0
    سلام من علاقه زیادی ب موتور ماشین دارم امکانتاتش باشه میتونم بنلی زونتس کل موتور های چینی براتون کپی بزنم از اصل هم بهتره دست خالی حتا نمیشه یه موتور مزایده ای خرید من اگه دستم باز بود برای نمونه یکی میساختم که دیگه نیاز نباشه چیزی از کشورهای دیگه بیاریم
  • گمنام IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    13 0
    چه جالب ما هنوز یه موتور هم از خودمون نداشتیم و مونتاژ میکردیم حالا پوز میدیم ماشین می‌سازیم خخخخخخ
  • بازنشسته تامین اجتماعی .فقیر IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 0
    تا به حال یک موتور سیکلت هم از رده خارج نشده و این گونه موتور ها آلودگی فراوانی هم دارند فقط به دلیل اینکه قیمت نو خیلی گران هست و موتور اسقاطی را هم مفت می خواهند بر دارند در نتیجه کسی تعویض نمی کند
  • راستگو IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    7 1
    ببین چقدر بدبختیم
  • میر شجاع IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 0
    سلام تولید موتور از رده خارج چه فایده ای دارد بجز زیان الودگی صوتی و مصرف بنزین بالا باید موتورهایی چون پاکشتی و کلیک با کیفیت خوب و قیمت ارزان تولید کنید نه مونتاز چینی در گدشته که موتورهای هندی وارد می شد کیفیت بهتری داشت ما در صنعت ۷۰ سال عقب افتادیم
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 2
    چون فروش ندارند میحواهند با طرح اسقاط موتوراشون به مردم تحمیل کنند
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 0
    خدا کنه بشه واقعا از موتور های بی کیفیت چینی خسته شدم
  • حسین IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 0
    واقعا موتور خیلی گرون شده واسه ما کارگر ها خیلی سخت شده خریدنش شاید با این کار ماهم بتونیم تولید موتور داشته باشیم انشالله
  • سیدمحمدفواًلی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    موترسکلت هندا ۱۲۵ هنوری
  • Cia IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    2 0
    به چی معتقدید به همون قدمتون میدم اینو دیگه بیخیال بشید بابا این روی دوچرخه میدونید چه فاجعه ای درست میکنید بزارید بهمون قراضه ها سر کنیم
  • موتورسوار IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    2 0
    من یه موتورسوارم و موتورم هم فرسوده س ولی با این قیمت‌ها حتی پول داشته باشم هم موتور نو نمی‌خرم.حقوق من از سال 97 تا الان نهایتا دو برابر شده باشه ولی یه موتورسیکلت 15 برابر شده. تولیدکنندگان اگر کمی عقل داشته باشند با مقایسه ی این دو به همه چیز پی خواهند برد منتها سوء استفاده از بی قانونی و بی پناهی مصرف کننده و حرص بی پایان باعث شده تولیدکنندگان موتورسیکلت هم مثل تولیدکنندگان خودرو چینی هر قیمت پرت عجیب و غریبی روی محصولات خود بذارن و نهایتا انبارها پر بشه و کارگر هم بیکار.انحصار و ممنوعیت واردات داره بلایی بدتر از حوزه خودروسازی سر تولیدکنندگان موتورسیکلت داخلی میاره. من با همین قراضه هم سر میکنم حتی اگر مجبور باشم ده سال دیگه هم سوارش بشم.ادمین لطفا درد دل ما را هم منتشر کنید که انحصا گران بدانند پول بادآورده اضافه نداریم که موتور 3 تومنی رو 40 تومن بخریم